blog

راه های پرورش ذهن

By مهر 10, 1399 آبان 8ام, 1399 One Comment

چگونه ذهن خود را پرورش دهیم؟

آیا میدانید برای جلوگیری از زوال عقل و پیشگیری ازبیماری هایی مثل آلزایمر چه راههایی وجود دارد؟

در این مقاله قصد داریم روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مغزی گوناگون را معرفی کنیم.مغز انسان از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و افرادی که به فکر پیشرفت و موفقیت هستند، باید روی ذهن خود کار کنند تا ذهن خلاق تر و پویا تری داشته باشند.مغز در بدن مانند فرمانده برای لشگر عمل می کند و شخصیت انسان را کنترل می نماید.

برای داشتن مغزی سالم و ذهنی پویا مراقبت های زیادی لازم است. در ادامه به چند مورد از این مراقبت های ساده اما مفید میپردازیم.

برخی از کارهای روزانه را با دست غیر تخصصی تان انجام دهید

تصویری از دو نیمکره ی مغز

به طور مثال اگر شما راست دست هستید، از دست چپ تان برای انجام برخی امور مانند شانه زدن، مسواک زدن، نوشتن، غذا خوردن و … استفاده کنید.این کار باعث می شود تا بین سلول های مغز اتصال ایجاد شود و دو نیم کره ی مغز به تعادل برسد.

با انجام این تمرین بخش هایی از قسمت خارجی مغز، با دریافت اطلاعات لمسی که از دست دریافت می کند، به میزان قابل توجهی گسترش می یابد.

خواب کافی و مفید داشته باشید

تصویری از تخت و شب خواب

کم خوابی تاثیرات بدی در بدن شما و به خصوص در عملکرد مغزتان دارد.اگر خواب کافی نداشته باشید، در بسیاری از امور روزمره مثل یادگیری، تمرکز، حل مسئله و برنامه ریزی به مشکل برمیخورید. بدترین زمان برای بیدار ماندن، 12 شب تا 3 صبح است. یکی از مهم ترین عوارض بیخوابی، اختلال در ضریب هوشی می باشد.

یکی از فواید خواب عمیق در شب این است که مغز موضوعات جدیدی را به حافظه ی بلند مدت می سپارد. شما می توانید در خواب به حل کردن بعضی مسائل بپردازید.به عنوان مثال اگرمشکلی دارید و از فکرکردن به آن خسته شدید و راه حل مناسبی هم برای آن پیدا نکرده اید، به خودتان استراحت دهید و کمی بخوابید! بعد از بیدار شدن ممکن است راه حل های بهتری به ذهنتان برسد؛ یا حتی کاملا آگاه باشید که بهترین راهِ حل مشکل شما چیست! این، به این علت است که شاید شما خواب باشید اما قسمتی از مغزتان که در بیداری به حل مسئله مشغول بوده، کماکان به کارش ادامه میدهد و سعی میکند راه مناسبی برای شما پیدا کند؛سپس این موارد را به حافظه بلند مدت میسپارد و زمانی که شما از خواب بیدار میشوید، راه حل های جدیدی به ذهنتان میرسد. این روش برای یادگیری مواردی مانند بازی های کامپیوتری، پیانو، یادگیری زبان جدید و غیره می تواند مفید باشد.

ورزش کنید

تصویری از افرادی در حال انجام ورزش های مختلف

“عقل سالم در بدن سالم است”  اکثر شما این ضرب المثل را شنیده اید!

ورزش کردن نه تنها باعث افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز میشود، بلکه از بروز بیماری هایی که باعث کم شدن حافظه میشوند ( مثل دیابت) نیزجلوگیری میکند.

هنگامی که ورزش می کنیم، سلول های عصبی بدن، ماده ای به نام فاکتورهای نوروتروفیک را در بدن ترشح می کنند؛ این ماده باعث افزایش یادگیری و تقویت حافظه بلند مدت میشود.

مطالعه کنید

تصویر دختری در حال مطالعه در کتابخانه

مطالعه کردن باعث بهبود کارایی مغز و پویایی ذهن می شود.هنگامی که کتاب می خوانید یا به کتاب خواندن دیگران گوش می دهید، مغز درگیر موضوعات مختلفی می شود. مطالعه باعث میشود ذهن شما مدام درگیر باشد و اطلاعات زیادی را پردازش کند؛ این موضوع به تقویت مغز کمک زیادی میکند.

بازی های فکری انجام دهید

تصویر فردی درحال بازی کردن با لپ تاپ

هرچه بیشتر از مغز خود استفاده کنیم، ذهن بازتر و پویاتری خواهیم داشت. مطالعات نشان میدهند که برخی بازی های ذهنی، از زوال عقل جلوگیری میکنند.

بازی های آنلاین موبایلی در سبک دانستنی ها، از جمله بازی هایی هستند که با طرح سوالات چهارگزینه ای و زمان پاسخگوییِ محدود، باعث به چالش کشیدن مغز و بهبود حافظه میشوند.

 

در همین راستا تیم  کوییزشن اقدام به طراحی و ساخت اپلیکیشن بازی آنلاین کوییزشن در سبک بازی های trivia یا دانستنی ها کرده است.این بازی با 38 دسته بندی در قالب موضوعات گوناگون ساخته شده است و شما می توانید در مورد هر موضوعی که بخواهید اطلاعات خود را محک بزنید. در این بازی زمان پاسخ گویی به هر سوال محدود و 10 ثانیه است. این زمان به ذهن شما کمک میکند تا در کمترین زمان ممکن، تصمیم گیری کنید و ذهنتان را به چالش بکشید؛ تسریع سرعت عمل هم از دیگر مزایای این بازی برای مغز است.همچنین با انجام بازی های دیگر این اپلیکیشن علاوه بر محک زدن اطلاعات و افزایش معلوماتتان،می توانید برنده جوایز گوناگونی شوید.

یکی از دسته بندی های بازی آنلاین کوییزشن، چپولی است. در این دسته بندی شما پس از مطرح شدن سوال، باید در زمان محدود، تشخیص دهید که جمله بیان شده درست است یا نادرست. اگر درست بود گزینه نادرست را انتخاب کنید و بالعکس. انجام این کار باعث میشود بین دو نیمکره مغزتعادل ایجاد شود، چون شما در کمتر از 10 ثانیه از هردو نیمکره مغزتان استفاده میکنید.

یکی دیگر از دسته بندی های این بازی که در تقویت ذهن موثر است، قسمت نبرد مغزها است.در این قسمت با سوالات چالشی مواجه می شویم که پاسخ به آن ها دقت زیادی لازم دارد.برخی از سوالات این قسمت، سوالات هوش هستند. تمرکزی که برای پاسخ به سوالات این بخش لازم است، باعث بهبود و تسریع عملکرد مغز میشود.

توصیه می کنیم که در طول روز حداقل 20 دقیقه را به انجام بازی های فکری اختصاص دهید تا ذهن فعال تری داشته باشید.

 ابتدا کارهای سخت را انجام دهید

تصویر فردی درحال نوشتن کارهای روزانه اش

یکی از کارهایی که مدیران اجرایی قبل از شروع روز خود انجام می دهند، روش 3 برد برای تکنیک روز می باشد.در این روش شما قبل از اینکه روز خود را شروع کنید، 3 مورد از وظایفتان را در آن روز مشخص می کنید. شما با این کار به ذهن خود هشدار می دهید که برای موفقیت در انتهای روز، باید این 3 کار مهم انجام شود.

در واقع این کار به ذهن شما کمک میکند تا کارهایی که باید انجام شوند را، پردازش و اولویت بندی کند.این کار به شکل غیر مستقیم ذهن شما را درگیر میکند و بدون شک این درگیری ها برای بهبود عملکرد شما مفید هستند.

به تغذیه خود اهمیت دهید

تصویری از دو گروه میوه ها و فست فود

مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید می توانند تاثیر به سزایی در تقویت حافظه داشته باشند. رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و ویتامین ها تاثیر بسیاری روی عملکرد حافظه دارد.

از موارد مورد نیاز در تقویت حافظه میتوان به  بادام، گندم سبوس دار، آب سیب، شکلات تلخ و اشاره کرد. همچنین مواد غذایی مانند جگر، ماهی، مرغ، گوشت گوساله، کدو، هویج و… که  دارای ویتامین B  هستند نیز در تقویت حافظه موثراند.

  از تنش و استرس دوری کنید

تصویری از دختری مضطرب

استرس که این روزها بخش جدایی ناپذیر زندگی اکثر افراد شده، از مضرترین موارد برای  ذهن و مغز است.استرس، قدرت حافظه انسان را درگیر خود می کند و با مصرف بیهوده منابع حافظه، باعث کاهش عملکرد مغز میشود.

برای حل این موضوع بهتر است در طول روز خود را سرگرم کنید و با فعالیت هایی آرامشبخش مثل ورزش، آشپزی، بازی های فکری و… ذهن خود را مشغول کنید.

ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید

تصویر گروهی از دوستان

مطالعات دانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده است، انسانهایی که زندگی اجتماعی پویا تری دارند و با دوستان خود رفت و آمد می کنند کمتر دچار زوال عقلی میشوند.

انسان موجودی اجتماعی آفریده شده است؛ معاشرت با دوستان هم به سلامت عاطفی و روح انسان کمک میکند و هم برای عملکرد مغز مفید است.

  همیشه مشغول یادگیری باشید

تصویر فردی کنار لپ تاپ و کتاب در حال یادگیری

از زمان های قدیم به یادگیری علم و دانش تاکید فراوان شده است.

برخی از افراد بعد از اتمام تحصیلات مدرسه یا دانشگاه، یادگیری و آموزش خود را متوقف می کنند.  برخی اعتقاد دارند که مشغله های زندگی و کمبود وقت باعث میشود فرصتی برای یادگیری باقی نماند. اما واقعیت این است که این جملات بیشتر شبیه بهانه هستند؛ در دنیای امروز با یک سرچ ساده یا حتی بازی هایی که برپایه اطلاعات عمومی هستند تنها در 5 دقیقه میتوان ذهن را به چالش کشید و اطلاعات جذابی کسب کرد.

قوه ی تخیل خود را تقویت کنید

تصویر دختری درحال خیالبافی

قوه ی تخیل یکی از توانایی های خارق العاده ی ذهن انسانها می باشد.وقتی شما به عالم خیال سفر می کنید، می توانید با فکر کردن به خواسته ها و تصویر سازی ذهنی به افکارتان رنگ و بوی حقیقت ببخشید.

تصویر سازی ذهنی، شامل تصور کردن اتفاقات مثبت و روشنی است که در مغز اتفاق می افتد و این تصاویر در ذهن یادآوری می شود.تصویرسازی به ذهن شما کمک میکند تا به طور مداوم مشغول باشد و از چهارچوب ها رها شود. این آزادی و رهایی، بسیار برای ذهن و روح شما و عملکرد ذهنتان مفید است. یکی از روش های مفید برای تصویرسازی ذهنی ریلکسیشن و یوگا است. در این روش برای چند دقیقه شما خود را از قید و بند زمان و مکان جدا میکنید و به جسم و روحتان آرامش میدهید. اگر هرروز چند دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید، در طولانی مدت به خوبی متوجه تاثیر مثبت آن روی سلامت جسم و روان خود میشوید.

 

در این مقاله سعی کردیم تا به چند روش بسیار تاثیرگذار و البته ساده که به پویایی مغز کمک میکند، نگاهی بیندازیم. اگرچه این روش ها ساده هستند اما گاهی رعایت همین موارد به ظاهر ساده هم برای عده ای به نظر سخت است. برای مثال همه از اهمیت تغذیه و تاثیر آن روی جسم و روح آگاه هستند، اما کماکان فست فود ها پرطرفدار تر از غذاهای سالم اند!

یا ایا کسی هست که از اثرات مخرب استرس آگاه نباشد؟! اما مردم همچنان برای کوچک ترین موارد هم مضطرب هستند.

شما مهم هستید! پس به سلامت جسم و روح خودتان اهمیت دهید.سعی کنید خود را به کارهایی مشغول کنید که نه تنها برای امروزتان مفید باشند ، بلکه آرامش و آسودگی سالهای بعد را برایتان فراهم کنند.

به جای فکرهای بیهوده،موسیقی خوب گوش دهید!

به جای صحبت راجع به گذشته، کتاب بخوانید!

به جای گذراندن وقت بدون هیچ نتیجه ای،اطلاعات خود را بالا ببرید!

تمام این فعالیت ها ذهن شما را به شکل مثبت و مفیدی درگیر میکنند در نتیجه پس از مدتی تاثیر این فعالیت ها را هم در روح و هم  در ذهن خود حس میکنید.

بازی ها به شکل جالبی به شما در این راه کمک میکنند؛ بازی های فکری و ذهنی در یک زمان میتوانند چند دستاورد برای شما داشته باشند!

برای مثال امروزه یکی از بازی هایی محبوب، بازی هایی آنلاین با محوریت سوال و جواب هستند. این بازی ها نه تنها ذهن شما را مشغول و شما را سرگرم میکنند، بلکه با درگیر کردن ذهن شما تاثیر مثبتی روی حافظه و عملکرد مغز میگذارند. البته که این تمام ماجرا نیست؛ شما میتوانید با بازی اطلاعات خود را افزایش دهید و ذهنتان را مرتب درگیر یادگیری کنید.

کوئیزشن یکی از بازی های ایرانی با همین ماهیت است. اگر علاقه مند به سرگرمی، یادگیری و رقابت هستید، کوئیزشن میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد.

اشتراک گذاری
4 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] مدت هاست که آموزش و پرورش ذهن و جسم و استفاده ی خلاقانه از آن در الویت زندگی بشر قرار […]

کوئیزشن بزرگترین بازی محتوا محور کاملا ایرانی.

کوئیزشن با هدف اعتلای فرهنگ یادگیری جمعی و همچنین تشویق عموم مردم جامعه در سراسر ایران عزیز به ارتقای سطح معلومات خود خلق شده است.

در این مسیر کوشیده‌ایم با در نظر گرفتن طیف وسیعی از سلایق کاربران و ارائه دسته‌بندی‌های جذاب و متنوع و همچنین برگزاری مسابقات هیجان‌انگیز و عادلانه، بهرترین تجربه کاربری را برای آن‌ها فراهم آوریم.

مشتاقانه آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات ارزنده شما هستیم.

E-Mail: Info@Quiztion.ir

تمامی حقوق کوییزشن متعلق به شرکت رایان توسعه فن آوا می‌باشد. | © 2019 Quiztion